Eesti infoühiskonna arengukava 2020: ITK arendab, aga sotsialsed probleemid ikka jäävada

2012. aastal oli algatatud Eesti infoühiskonna arengukava 2020 [1]. Täna on võimalik vaadata tagasi ning analüüsida kuidas arengukavade visioonid olid realiseeritud.



Eesti infoühiskonna arengukava 2020 oli toodud järgmine visioon:

Tervishoid ja sotsiaalteenused (eriti hoolekanne) on viidud IKT abil uuele kvaliteeditasemele. Need on personaalsed ja ennetavad, tuginevad tõhusalt toimivale tagatoale ja kaugteenuste osutamisele. [2]

Vaatame tagasi natukene tagasi 2011 aastasse...  2011 aasta Eesti elanike rahuolu uuringu admete põhjal 72% Eesti elanikest oli arstiabi kvaliteetiga rahul. 51% elanikest oli arstiabi kättesaadavusega ning 61% elanikest tervishoiu korraldusega olid rahul. [3] 

Selle aega jooksul oli palju IT lahendusi tehtud, mis oli sunnatud tervishoiuga. Näiteks, oli tehtud patsiendiportaal www.digilugu.ee. Palju erinevad terviseasutused pakkuvad võimalust registreerida vastuvõttu aega läbi e-süsteemi, näiteks, Ida-Tallinna Keskhaigla pakkub oma https://www.itk.ee/en/patient või Regionaalhaigla www.digiregistratuur.ee. Samamoodi teevad palju teised terviseasutused. Mis tegelikult teoreetiliselt muutus võimalus kiiremeni ja muugavalt registreerida ennas vastuvõttu ajale, aga praktikas ei annud palju, kuna meil ei ole nii palju kättesaadavat tasuta (riigi makstud) vastuvõttu aega, kui on vaja. Ise ole kokku puttanud kokku puutanud, et lihtsalt ei ole võimalik ennast registreerida arstile, kuna vaba kohti ei ole ja uued vastuvõttu ajad ka ei ole määratud. Kuna see võib olema ainult minu isiklik kogemus, siis vaatame statistikat, kuidas selle aja jooksul teise Eesti elanike arvamusel meie tervishoiu süsteem on muutnud.

2019. aasta uuringu põhjal oli selge, et ainult 64% elanikest on terveshoiusüsteemiga rahul mis on 8% võrra vähem võrreldes 2011 aastaga. Kui vaatame 2018 aasta resultadid, siis olukord oli veel halvem 8% 2019 aasta võrreldes. [4] Loomulikult kättesaadavus on paranenud 6% võrra võrreldes 2011 aastaga aga üldine pilt ei ole nii hea nagu tahaks. 

Minu arvates, toodud infoühiskonna arengukavas esitatud kvaliteedi tase visioon, ei ole saavutanud, ning IT lahendused ei parenenud seda. Arvan, et IT lahendused ei saa parandada tervisehoiu kvaliteedi, kuna tervisekaitsele ei annakse piisavalt raha, loomulikult IT lahendused võivad olema nagu abivahend, et teha mugavalt registreerimine jne, aga see ei saa parandada olukorra. Arvan, et antud olukorras Eesti valitsus peab rohkem keskenduda selles, kuidas tagada rohkem võimalikut tasuta vastuvõttu aega, et inimesed ei oota kuud oma vastuvõttu aega, IT-ga seotud probleemid antud sfääris on lahendatud piisavalt hea ning võib need edasi arendada ainult siis, kui problemid tervisehoiu süsteemis on lahendatud. Mingi vanaema ikka ei näe mingi kasu mingi IT lahenduses, kui ta ei saa arstile aega läbi telefoni broneerida.

Eesti infoühiskonna arengukava 2020 oli toodud järgmine visioon:

IKT nutika kasutamise najal on tekkinud rohkelt uusi kõrge lisandväärtusega töökohti, nii IKTsektoris kui ka eriti teistes majandusharudes – tehakse tasuvamat tööd. Kokku on sellistel töökohtadel eri sektorites vähemalt 50 000 spetsialisti. [2]

Minu arvates, see on kõige paremaks saavutanud visioon. 2008. aastal ITK serktor andis 18 000 uusi töökohti. Loomulikult, on võimalik kuhu liikuda, aga arvan, et see on hea tulemus[7].

Tegelikul meil on ka internetikättesaadavus ka on paranenud selle astate jooksul[8], [9], aga on raske öelda ka päris nii hea kui see oli arengukavas esitatud. Ise võin öelda, et minu arvates meil interneti kättesadevusega üldse probleemi ei ole tänapäeval ning 4G lahendab seda päris hästi. Mäletan, et ühes saates Eesti nimetati nagu WiFi riik ning  Venemaalt pärit telesaatejuhid on väga üllatunud, et meil or raske leida kohti kus WiFi-t ei ole.

Kokkuvõtteks, tahan öelda, et minu arvates arengukava ei ole täidetud täelikult ning meil on ruumi kuhu liikuda, aga hea, et liikumine toimub. Ainukene asi mis on vaja meelde jääta, et ITK lahendused ei lahenda sotsiaalsesfääride problemid ning nende kohta on vaja ka eraldi muuretseda.

Kautatud allikad:

[1] Eesti infoühiskonna arengukava 2020 vaadetud 22.02.2021

[2] Eesti infoühiskonna arengukava 2020 vaadetud 22.02.2021

[3] Uuring: praegust arstiabi kvaliteeti Eestis peab heaks 72% elanikest vaadetud 22.02.2021

[4] UURING: inimeste rahulolu Eesti tervishoiusüsteemiga on kasvanud vaadetud 22.02.2021

[5] Minu andmed ja e-teenused vaadetud 22.02.2021

[6] Avati e-tervise portaal digilugu.ee

[7] INFOÜHISKOND

Veel huvitavat lugemist:

[8] Kiire internet ei pruugi jõuda info kiirteelt igaühe koduni

[9] Eestis on internetikasutajate arv sutsu kasvanud















Comments

Popular posts from this blog

Facebook ja teised sotsialvõrgud söövad sinu privaatsus. Privaatne sotsialvõrgustik võib lahendada seda.

IT-turvarisk:Social engineering

Kuidas eristada "proffi" sama eriala "käsitöölisest"?